czwartek, 20 stycznia 2011

Karnawał blogowy # 18 - "Tym co pierwszy raz"

Mam przyjemność prowadzić karnawał blogowy. Zdaję sobie sprawę, iż temat nie jest prosty. Dlatego postanowiłem zamieścić pierwszy tekst. Ku pokrzepieniu serc, jak to się mówi.

„Siadaj młody i słuchaj. Stary kolega opowie ci teraz jak się gra w papierowe gry RPG. Widzę, że trzymasz w rękach podręcznik do gry. Z rozmowy z tobą wywnioskowałem, że przejrzałeś też Internet w poszukiwaniu RPGowych definicji. Dobrze, zrobiłeś. Rozumiem więc, że wiesz o co w tym chodzi i nie muszę tłumaczyć podstaw.  Ty za to chcesz  wiedzieć jak gramy my, starzy wyjadacze. Potrzebujesz rad, almanachów i trików. Trafiłeś więc znakomicie. W RPG bawię się już kilkanaście lat, mam ci sporo do opowiedzenia.

Zacznę od sposobów poszukiwania innych osób chętnych do gry. Na początku swojej drogi spróbuj od zaproszenia do zabawy najbliższych znajomych. Jeżeli interesują się fantastyką i lubią takie klimaty, to gry fabularne są dla nich jak znalazł. Myślę, że z chęcią wcielą się w bohaterów podobnych do tych znanych z literatury czy filmów. Jeżeli nie uda ci się przekonać do gry znajomych musisz dalej próbować. Polecam skorzystanie z Internetu. To świetna baza danych, w której łatwo spotkać osoby o podobnych zainteresowaniach. Poszukaj w sieci takich serwisów jak Poltergeist, Valkiria, Paradoks, MistrzGry lub Szperacz. Korzystając z dostępnych tam grup dyskusyjnych i forów możesz zamieścić ogłoszenie, że szukasz graczy ze swojego miasta. Istnieje duża szansa, iż znajdziesz kogoś podzielającego Twoje zainteresowania. Gry RPG to niestety, niezbyt popularna rozrywka. Musisz się liczyć z tym, że erpegowców trzeba ze świecą szukać.

Jeżeli już wspomniałem o Internecie to rozwinę trochę ten temat. Portale, które wymieniłem wcześniej to źródło wysokiej klasy artykułów do gier fabularnych. Publikowane tam materiały są tworzone przez świetnych tekściarzy i doświadczonych graczy. Warto je czytać i czerpać z nich inspiracje. Musisz wiedzieć, że jesteś w chwili obecnej w bardzo komfortowej sytuacji. Kilka lat temu, nie było możliwości szerokiego dostępu do sieci. Aby zdobyć materiały do gier fabularnych gracze kupowali magazyny „Magia i Miecz” oraz „Portal”. Z papierowych gazet czerpali wiedzę, uczyli się grać, poznawali nowe trendy i kserowali scenariusze. W chwili obecnej dzięki Internetowi, Ty za pomocą kilku kliknięć myszką możesz przeczytać teksty do swojej ulubionej gry za darmo. Jest ich tak dużo, że na pewno nie przeczytasz wszystkich w krótkim czasie. Jeżeli byłbyś zaś zainteresowany starymi, papierowymi magazynami, znajdziesz je spokojnie na aukcjach internetowych.

Ja gadam, a Ty mi nie przerywasz. Nie wiedziałem, że masz już swoją drużynę... W takim razie powiem ci jak przygotować udaną sesję. Nie ma jednej cudownej rady jak to zrobić. Wiem jak robię to ja i moi przyjaciele. Całość przygotowań zaczynamy od ustalenia terminu pasującemu wszystkim grającym. Do tego celu używamy narzędzi oferowanych przez Goggle mail. Tam tworzymy wspólny plik spreadsheet, w którym są podane daty gry, oraz imiona biorących udział w grze. Przez kilka dni gracze uzupełniają tabelkę i dzięki temu wiadomo kto i kiedy może grać. Zielony kolor oznacza „mogę”, czerwony „nie mogę”. Wygląd tabelki przedstawiam poniżej:

Data
Andrzej
Jerzy
Krysia
20.01.2011



26.01.2011



29.01.2011



31.01.2011




Dzięki tak banalnemu narzędziu szybko i wygodnie można ustalić termin sesji. Z tabeli jasno wynika, iż wszyscy gracze mogą się spotkać 20 i 26 stycznia. 29 stycznia brakłoby Jerzego, a 31 stycznia nie przyszliby Jerzy i Krysia.

Gdy już ustalicie termin trzeba rozpocząć ostre przygotowania. Ty jesteś mistrzem gry i organizatorem, tak? Kiwasz głową, więc się zgadzasz. Aby sesja była udana, każdy z uczestników musi włożyć w nią trochę energii. Jako mistrz gry spoczywa na tobie przygotowanie scenariusza. O pisaniu przygód można tworzyć książki, dlatego nie będę teraz rozwlekał tego tematu. Polecam ci, abyś zaczął od gotowych scenariuszy. Pełno ich w Internecie. Możesz również kupić scenariusze do gier w sklepach z artykułami do RPGów. Gotowe przygody, są naprawdę świetne na samym początku zabawy w gry fabularne. Nie będziesz musiał głowić się nad tworzeniem czegoś swojego. Za kilkanaście złotych dostaniesz za to kawał dobrej roboty i wiele godzin udanej gry. Przed sesją przeczytaj kilka razy treść scenariusza. Nie zapomnij zabrać go również z sobą na sesję. Nieraz będziesz potrzebował zajrzeć do niego podczas gry. Pamięć jest zawodna, a zgubienie istotnego szczegółu z przygody może bardzo namieszać.

Gracze za to powinni przyjść na sesję z gotowymi postaciami. Jeżeli nie znają się jeszcze na regułach gry i nie wiedzą jak tworzyć Bohaterów Graczy, pomóż im w tym. Poświećcie pierwsze spotkanie na wspólne stworzenie postaci. Zaoszczędzicie sobie dzięki temu sporo kłopotów i niepotrzebnych nerwów. Tworzenie bohaterów też może być bardzo interesujące. Nie spieszcie się z tym, oraz nie poganiajcie siebie nawzajem.

Jeżeli macie ustaloną datę sesji, kupiłeś scenariusz, a gracze stworzyli swoich bohaterów pozostało wam tylko jedno. Znalezienie miejsca do gry. Do przeprowadzenia sesji RPG najlepiej nadają się miejsca, które charakteryzuje się kilkoma rzeczami:
  • Jest w nim cicho (pokój w mieszkaniu, miejsce przy ognisku, zaciszna knajpka).
  • Nie ma w nim osób niezwiązanych z waszą grą (mama nie prasuje obok ubrań, barman nie rozdaje drinków klientom).
  • Macie prywatność (siostra nie wbiega co rusz do pomieszczenia po swoje rzeczy).
  • Pomieszczenie to jest dobrze oświetlone i komfortowe (mieszkanie lub knajpka. Piwnice, opuszczone domostwa, zimne hangary to niezbyt dobre miejsca na grę).
  • Macie dostęp do stołu i możecie siedzieć w miarę blisko siebie (Rysunek, poniżej sugeruje ustawienie mistrza gry i graczy przy wspólnym stole).
Po skompletowaniu wymienione przeze mnie rzeczy  możecie spokojnie rozpoczynać grę. Daj mi teraz złapać oddech. Za jakieś czas opiszę ci kilka trików, które sprawią, że twoja sesje będzie lepsza od sesji twoich kolegów."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.