czwartek, 23 lutego 2017

Afterglow RPG - Power 19. Część 1/5.




Beamhit z Erpegowego Piekiełka zaproponował żeby zadać chłopakom z White Tree 19 pytań odnośnie ich nowej gry, tzw. Power 19. Poniżej prezentuję pierwszą część wywiadu. W ciągu najbliższych dni będę wrzucał na bloga kolejne odpowiedzi. Zapraszam do lektury.

Przed Wami Power 19 i Afterglow RPG.

1. O czym jest Twoja gra?

Afterglow RPG to opowieść o świecie zniszczonym przez apokalipsę. Nie jest to jednak zwykły świat. Wyobraźcie sobie uniwersum fantasy pełne smoków, rycerzy, elfów, krasnoludów i magów. Wyobraźcie sobie też jak świat ten przeobraża się wraz z upływem czasu. Mijają kolejne stulecia i epoki. Renesans, Oświecenie, Wielka Rewolucja Przemysłowa zapoczątkowana w krasnoludzkich miastach. Zamiast smoków, które wyginęły, przestworza zaczęły przemierzać aeroplany, następnie zastąpione potężnymi, metalowymi samolotami pasażerskimi. Magia niemal całkowicie zaniknęła, kultywowali ją nieliczni i tylko zakony Eiyll'ana wciąż znały w pełni jej arkana. Zastąpił ją internet, telewizja, kina 3D.

Świat rozwinął się do poziomu, który my znamy z końca XX wieku. Krasnoludzkie kompanie przemysłowe sprzedawały akcje na giełdach, ludzie spędzali po kilkanaście godzin w ciasnych biurach by później gnuśnieć przed telewizorami oglądając bloki reklamowe. Elfi hakerzy przemierzali sieć wykradając dane i pieniądze z internetowych kont bankowych.

Wtedy przyszła wojna jakiej świat jeszcze nie znał. Doprowadziła ona do zniszczenia ziemi, potężnych kataklizmów, wyginięcia większości żywych istot na powierzchni globu. Niebo na kilka lat przesłoniły chmury dymu i popiołów. Nastała długa zima. Gdy przez chmury przebiły się promienie słońca  ze świata zostały już tylko zgliszcza.

Zgliszcza, na których przyszło postaciom walczyć o przetrwanie. 

2. Co robią w niej postacie?

Gracze wcielają się w ocalałych z pogromu (lub ich potomków gdyż od wojny minęło prawie 30 lat). Ich nadrzędnym celem jest przetrwanie. Walka o każdy kolejny dzień egzystencji w świecie pełnym niebezpieczeństw. Muszą stawiać czoło przeciwnościom losu, wrogom (tym w ludzkiej skórze jak i znacznie bardziej potwornym), głodowi, chorobom i szaleństwu. Dlatego też muszą stworzyć bandę by wzajemnie wspierać się przemierzając Pustkowia.

Postacie nie będą herosami rzucającymi się na hordy wrogów i olbrzymie bestie. Zastanowią się dwa razy przed każdą potyczką ponieważ każdy strzał i każdy cios może być śmiertelny. Amunicja to luksus, lekarstwa są jeszcze rzadsze, a broń, często złożona samodzielnie z pordzewiałego żelastwa, może uszkodzić się podczas walki. Granat mają tylko jeden i pewnie już długo nie zobaczą następnego. Zresztą i tak nie ma pewności czy nie okaże się niewypałem.

Walczysz gdy musisz bronić życia. Lub gdy masz przewagę.

Przed postaciami graczy pojawi się też wiele problemów natury etycznej. Świat Afterglow jest brutalny i bezwzględny, a litość i współczucie uważane są za słabość. Jak zachowają się postacie, jakie decyzje podejmą i jakie przyniesie to konsekwencje?

3. Co robią w niej gracze (w tym prowadzący)?

Na pierwszy rzut oka podział ról w Afterglow RPG jest klasyczny, jak w przypadku większości systemów. Mamy Mistrza Gry opisującego świat i wydarzenia oraz graczy odgrywających swoje postacie i starających się sprostać wyzwaniom rzucanym im przez prowadzącego.

Gra pozwala jednak graczom w większym niż zwykle stopniu wpływać na fabułę scenariusza, pozwala na drobne wtrącenia, które nie zaburzają opowieści, nie sprawiają, że może ona stracić spójność, jednak mogą ją ubarwić, a z pewności pomogą postaciom graczy wydobyć się z tarapatów.

4. W jaki sposób fakt istnienia settingu (lub jego brak) wspiera to „o czym jest Twoja gra”?

Dla mnie, niezależnie od tego czy byłem graczem czy Mistrzem Gry, to właśnie świat, w jakim przyszło mi i moim przyjaciołom toczyć przygody, był najważniejszym elementem gier fabularnych. To setting jest dla mnie całą duszą gry. Mechanikę możemy dowolnie modyfikować, czasem nawet w ogóle z niej zrezygnować. Świat gry pozostawia w nas najwięcej wspomnień i emocji.

Dlatego też największy nacisk przy Afterglow RPG położony jest na setting i na to by wszystkie elementy, w tym również mechaniczne, były do niego dopasowane.

1 komentarz:

  1. "gra jest o settingu, a setting wspiera temat gry w ten sposób, że go wspiera"

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.